La setmana passada visitàrem Barcelona, una ciutat realment interessant. Allí veiérem el barri gòtic, el port, la Collserola, el Tibidabo, el modernisme, diversos museus, Montjuïc, el Botànic, el parc Güell, la Barceloneta i molta, moltíssima contaminació atmosfèrica, sobretot el dimecres 28, dia dels innocents, innocents com els que respirem la contaminació sense adonar-nos. Eixe dia la brutera va ser tan notòria que fins i tot es podia fotografiar des de la Collserola i el Tibidabo.

I això que Barcelona, com València i les ciutats costaneres gaudixen de l’efecte netejador de les brises marines, que durant el dia bufen suaument cap a terra i per la nit cap al mar. No obstant quan circulen pels carrers un milió d’autos amb motor de combustió, reforçats per milers de calderes de calefacció i d’altres emissors, les brises no donen abast a netejar l’aire. Per això les ciutats interiors, com Madrid o Saragossa, tenen encara més contaminació, que s’agreuja notablement amb els episodis d’inversió tèrmica que solen donar-se durant l’hivern. La situació aquests dies ha sigut tan greu que la Defensora del Poble demanarà d’ofici les mesures contra la contaminació atmosfèrica de A Corunya, Avilés, Barcelona, Bilbao, Ciudad Real, Granada, León, Madrid, Múrcia, Santander, Toledo, València i Saragossa, les ciutats més afectades.

La contaminació atmosfèrica danya la salut tant com fumar, o més, i viure a una gran ciutat és com estar tancat en una habitació amb fumadors compulsius. A Espanya unes 27.000 persones moren prematurament cada any per aquesta causa i el 95% de la població respirem aire més contaminat del que recomana l’OMS, principalment pel trànsit motoritzat. I les ciutats que superen els màxims legals hauran de pagar multes milionàries a la Comissió Europea, és a dir que els ciutadans ens ofeguem i damunt haurem de pagar multes per ofegar-nos…
Els nous ajuntaments comencen a prendre mesures, com la de Madrid que va prohibir un dia la circulació dels cotxes amb matrícula impar o Barcelona que demanà evitar l’ús del cotxe, i també han augmentat el nombre de carrils bici i busos, però donada la gravetat de la situació són mesures tímides, insuficients.

Cal reeducar la població perquè no viatge tant i quan viatge ho faça en transport públic o bici, combinats, però en les nostres ciutats ni tan sols amb més carrils bici i busos va a deixar-se massivament el cotxe, dècades de publicitat pesen massa i la majoria de ciutadans seguiran hiperutilitzant-lo, de manera que anar en bici per Barcelona, Madrid, València o d’altres ciutats seguirà resultant perillós i intimidant, perquè tant de cotxe espanta i dissuadix de la bici. Primer cal tirar fóra dels centres urbans els autos i després fora de tota la ciutat, ni tan sols els cotxes elèctrics són la solució perquè contaminen on es produïx l’electricitat i seguiran furtant l’espai urbà i acoquinant als ciclistes. Ciutats com Oslo, Hélsinki, Hamburg o Pontevedra es plantegen ja prescindir dels autos, per raons de salut i també pel calfament del clima, que va accelerat i bat récords de temperatures any rere any.

Si tots els partits es ficaren d’acord estes mesures s’aplicarien ràpidament però els carques aprofiten qualsevol mesura poc popular, com aquesta de prohibir un sol dia els cotxes impars, per a l’assetjament i enderrocament dels nous governs municipals i aquests no s’atrevixen a anar molt lluny, encara que ens juguem la salut i siga necessari fer-ho. Hauria d’haver una llei estatal que obligara a anar cap a la ciutat sense cotxes però amb aquest govern ho tenim difícil, la seua preocupació son els negocis no la salut ni l’ambient; recordem que davant l’engany dels fabricants d’automòbils respecte a les emissions de contaminants, el govern va proposar a la Unió Europea augmentar els nivells màxims… Haurem de ser els ciutadans més conscienciats els qui espentem fort i urgim les solucions.

En el fons, açò és paregut a lo del tabac, que es va prohibir als espais públics per raons de salut i en principi va paréixer molt escandalós (gràcies als grans mitjans de comunicació, entre d’altres), però al final tothom ho va assumir i avui sembla perfectament natural. Així mateix llevar els autos de les ciutats ara sembla utòpic i escandalós, però haurem de fer-ho si no volem ofegar-nos ni bullir-nos i quan ho fem, després, tots ho vorem com una cosa natural, inclús potser ens estranyem de no haver-ho fet abans.

La semana pasada visitamos Barcelona, una ciudad realmente interesante. Allí vimos el barrio gótico, el puerto, la Collserola, el Tibidabo, el modernismo, varios museos, Montjuic, el Botánico, el parque Güell, la Barceloneta y mucha, muchísima contaminación atmosférica, sobre todo el miércoles 28, día de los inocentes, inocentes como los que respiramos la contaminación sin darnos cuenta. Ese día la contaminación fue tan notoria que incluso se podía fotografiar desde la Collserola y el Tibidabo.

Y eso que Barcelona, como Valencia y las ciudades costeras gozan del efecto limpiador de las brisas marinas, que durante el día soplan suavemente hacia tierra y por la noche hacia el mar. No obstante cuando circulan por las calles un millón de autos con motor de combustión, reforzados por miles de calderas de calefacción y otros emisores, las brisas no dan abasto a limpiar el aire. Por eso las ciudades interiores, como Madrid o Zaragoza, tienen todavía más contaminación, que se agrava notablemente con los episodios de inversión térmica que suelen darse durante el invierno. La situación estos días ha sido tan grave que la Defensora del Pueblo pedirá de oficio las medidas contra la contaminación atmosférica de A Coruña, Avilés, Barcelona, Bilbao, Ciudad Real, Granada, León, Madrid, Murcia, Santander, Toledo, Valencia y Zaragoza, las ciudades más afectadas.

La contaminación atmosférica daña la salud tanto como fumar, o más, y vivir en una gran ciudad es como estar encerrado en una habitación con fumadores compulsivos. En España unas 27.000 personas mueren prematuramente cada año por esta causa y el 95% de la población respiramos aire más contaminado del que recomienda la OMS, principalmente por el tránsito motorizado. Y las ciudades que superan los máximos legales tendrán que pagar multas millonarias a la Comisión Europea, es decir que los ciudadanos nos ahogamos y encima tendremos que pagar multas por ahogarnos…

Los nuevos ayuntamientos empiezan a tomar medidas, como la de Madrid que prohibió un día la circulación de los coches con matrícula impar o Barcelona que pidió evitar el uso del coche, y también han aumentado el número de carriles bici y buses, pero dada la gravedad de la situación son medidas tímidas, insuficientes.

Hace falta reeducar la población para que no viaje tanto y cuando viaje lo haga en transporte público o bici, combinados, pero en nuestras ciudades ni siquiera con más carriles bici y buses va a dejarse masivamente el coche, décadas de publicidad pesan demasiado y la mayoría de ciudadanos seguirán hiperutilizándolo, de forma que ir en bici por Barcelona, Madrid, Valencia u otras ciudades seguirá resultando peligroso e intimidante, porque tanto coche asusta y disuade de la bici. Primero hay que echar fuera de los centros urbanos los autos y después fuera de toda la ciudad, ni siquiera los coches eléctricos son la solución porque contaminan donde se produce la electricidad y seguirán robando el espacio urbano y amedrentando a los ciclistas. Ciudades como Oslo, Helsinki, Hamburgo o Pontevedra se plantean ya prescindir de los autos, por razones de salud y también por el calentamiento del clima, que va acelerado y bate récords de temperaturas año tras año.

Si todos los partidos se pusieran de acuerdo estas medidas se aplicarían rápidamente pero los carcas aprovechan cualquier medida poco popular, como esta de prohibir un solo día los coches impares, para el acoso y derribo de los nuevos gobiernos municipales y estos no se atreven a ir muy lejos, aunque nos jugamos la salud. Tendría que haber una ley estatal que obligara a ir hacia la ciudad sin coches pero con este gobierno lo tenemos difícil, su preocupación son los negocios no la salud ni el ambiente; recordemos que ante el engaño de los fabricantes de automóviles respecto a las emisiones contaminantes de sus coches, el gobierno propuso a la Unión Europea aumentar los niveles máximos…
Tendremos que ser los ciudadanos más concienciados quienes empujemos fuerte y urjamos las soluciones.

En el fondo, esto es parecido a lo del tabaco, que se prohibió en los espacios públicos por razones de salud y al principio pareció algo escandaloso (gracias a los grandes medios de comunicación, entre otros), pero al final todo el mundo lo asumió y hoy parece perfectamente natural. Asímismo quitar los autos de las ciudades parece ahora utópico y escandaloso, pero tendremos que hacerlo si no queremos ahogarnos ni freirnos de calor y cuando lo hagamos, después, todos lo veremos como una cosa natural, quizás incluso nos extrañemos de no haberlo hecho antes.